week 3 in Ghana - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Bianca Bekedam-Tielbeke - WaarBenJij.nu week 3 in Ghana - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Bianca Bekedam-Tielbeke - WaarBenJij.nu

week 3 in Ghana

Blijf op de hoogte en volg Bianca

02 November 2012 | Ghana, Kumasi

We zitten hier al weer 3 weken, de tijd gaat best hard! Gisteren was onze laatste dag in het weeshuis. Afgelopen week zijn we er ook maar 2 dagen geweest gelukkig. Maandagochtend was het zo hard aan het regenen en aan het onweren dat we niet weg konden. De weg was ook helemaal overstroomd en was voor auto's niet toegangelijk. Dit hadden we ook 3 dagen geleden gehad maar toen konden de auto's er net doorheen. Ik wist niet wat ik zag.
Zie de foto's. De school hier was open voor de kinderen die konden komen. Er waren ook heel veel leraren die niet konden komen. De klasjes waren hierdoor samengevoegd.
Het was erg leuk om te zien hoe de kinderen hier goed luisteren invergelijking met het weeshuis. Ik heb zelfs nog ff voor de klas gestaan, erg leuk! Ik heb ze het liedje hoofd, schouders, knie en teen geleerd. Dit vonden ze erg leuk.
De volgende dag een dag in het weeshuis. Dit was wederom erg rustig. Ik ben naar het meisjeshuis geweest om te kijken hoe het daar was. Eerst met de baby's gekuffeld. Linda had baby speelgoed mee en hier heb ik ze mee laten spelen. (dit nadien wel weer meegenomen anders pikken de moeders het in). Om 11:30 was het tijd voor eten geven aan de baby's en de gehandicapte kinderen. De "normale"baby's krijgen gewoon uit een fles. De gehandicapte meiden worden op de grond neergelegd en krijgen uit een bekertje drinken. Dit wil zeggen het wordt gewoon in hun mond gegoten en ze moeten maar slikken anders gaat alles er naast. Er was een kleiner gehandicapt meisje waarvan ik vond dat die met de fles moest. Eerst zeiden de moeders dat dit niet mocht. Ik wou dit toch proberen en dit nadrukkelijk gevraagd. Oke vooruit ik mocht het proberen. Na 5 minuten bleek echter dat de baby dit niet gewend was en het toch beter was om het zonder speen te geven. De vloeistof voor deze baby was dikker dus was het iets makkelijker geven zonder dat ze zich verslikte. Ik denk dat ze hier nutilis in het drinken van de oudere gehandicapte meiden moeten doen om het iets dikker te maken, ze verslikken zich namelijk erg snel.
Hierna werden ze allemaal in bad gedaan, erg snel! Er wordt totaal geen aandacht geschonken aan het kind, alleen maar aan de taak en om zo snel mogelijk klaar te zijn.
Hierna de schoolkinderen omgekleed en de was gedaan, het was gelukkig al weer 13:00 en tijd om naar huis te gaan. De hostmama's in het meisjeshuis waren vandaag wel ietsjes aardiger dan normaal. (gelukkig).
Woensdag hadden we een meating met de andere vrijwilligers van SYTO in de stad.
We hadden besloten om voor die tijd en na die tijd maar niet te gaan werken, scheelt weer.
Het was leuk om de ervaringen van de andere vrijwilligers te horen. Ook hebben we ons beklag gedaan over het weeshuis naar SYTO toe. Ze zouden met het weeshuis in gesprek gaan zeiden ze. (denk het toch niet). Donderdag weer een dag in het weeshuis. Alles was een chaos. In het meisjeshuis kregen we geen eens een goeiemorgen toen we binnen kwamen dus zijn we maar snel weer weggegaan. Daarna ben ik gaan kijken bij de kindergarden. (peuterklasje) Hier was geen lerares te bekennen en ene grote chaos dus ben ik maar weer een volgend projectje gaan opzoeken. Het jongenshuis bij de baby'tjes. Dit was echt ff leuk. Lekker geknuffeld en mee naar buiten geweest. Om 11:30 naar het andere jongenshuis geweest om te helpen met het eten en naar bed brengen. Je krijgt echt het gevoel dat je niet welkom bent. De kinderen luisteren niet eens naar je en ben ook ff boos geworden en een kind bij de arm gepakt dat die es ff normaal moest doen. Hij wou gewoon een stuk speelgoed op men kop gooien. Daarna erg zielig doen en huilen maar was er ff klaar mee. We hielpen op het laatst nog ff om te wassen. We kregen van die vrouw steeds commentaar elke keer al met wassen, vandaag begon ze weer. We waste te hard, dan weer te zacht dan weer niet goed. Ik was het zo spuugzat dat ik heb gezegd dat ze het maar zelf moest doen en wij het toch nooit goed konden doen. Ik heb toen men spullen gepakt en ben weggegaan. Trut! Dit was dan vervolgens ook onze laatste dag daar want we hadden besloten nooit meer terug te gaan!
Vandaag (vrijdag) zijn we dan maar weer een dag vrij! Van het weekend gaan we naar het meer weer toe. Volgende week hebben we geregeld dat we een week mee mogen lopen hier op het schooltje. Heb hier erg veel zin in en denk dat ik hiervan wat kan leren en ik hun wat kan leren. De 2 weken daarna gaan we reizen, naar monkey centuari, daarna naar National Mole park. De laatste week naar Cape Coast en de laatste paar dagen in Accra.
Een goed vooruitzicht dus nog de laatste weekjes. Dit is wel prettig want zoals het in het weeshuis ging was niet leuk en hierdoor toch wel beetje heimwee gehad naar huis.
We hebben deze week ook stoffen gehaald op de markt en zijn naar de kleermaker geweest. Zij gaat mooie jurken voor ons maken die we volgende week vrijdag kunnen ophalen. Helemaal Super!

• 02 November 2012 - 11:06

Rosanne:

Bah, wat vervelend dat het allemaal zo moet lopen en dat je vrijwillige hulp niet gewaardeerd wordt!!! Dat voelt vast niet fijn! Moedig van jullie dat jullie de stap hebben gezet hier verder niet in mee te gaan en te stoppen!

Hopelijk kun je nog even een weekje goed genieten van het werk in het schooltje!

Super veel plezier nog even!

Liefs, Rosanne

• 02 November 2012 - 11:06

Rosanne:

Super veel plezier nog even!

Liefs, Rosanne

• 02 November 2012 - 12:03

Sander:

Mole National is echt mooi! Cape Coast trouwens ook. Daar in de buurt kan je ook de Canopy walk (bij Kankum) doen, echt een aanrader. Geniet ervan!

• 02 November 2012 - 16:40

Jan En Roelie:

hallo lieve bianca
    wat zijn die mama,s ondankbaar.
    fijn dat je nu iets leuk gaat doen .
    geniet er maar van. nog drie weken.we missen je .
    knuffel van ons.

• 02 November 2012 - 16:40

Jan En Roelie:

hallo lieve bianca
    wat zijn die mama,s ondankbaar.
    fijn dat je nu iets leuk gaat doen .
    geniet er maar van. nog drie weken.we missen je .
    knuffel van ons.

• 02 November 2012 - 19:13

Danielle:

Balen dat het zo allemaal moet gaan, maar gelukkig komen er nu 3 leuke weken aan.
    Geniet nog even.

Je kaartje is over, Thanks!!!

Liefs en knuffel van ons.

• 03 November 2012 - 16:15

Nienke:

Hey Bianca,
    Wat maak je veel mee zeg!
    Ik vind het heel knap van je wat je allemaal doet.
    Jammer dat het niet gewaardeerd word.
    Ik wens je nog heeeeeeel veel plezier en een mooie tijd toe.
    Groetjes Nienke