het weekje in de school - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Bianca Bekedam-Tielbeke - WaarBenJij.nu het weekje in de school - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Bianca Bekedam-Tielbeke - WaarBenJij.nu

het weekje in de school

Blijf op de hoogte en volg Bianca

10 November 2012 | Ghana, Kumasi

Afgelopen weekend zijn we weer naar het lake geweest. Heerlijk rustig weer. Maar voordat we er waren was het nog al een gedoe geweest. We Na 10 min konden we al de trotro in om weg te gaan. Toen de chauffeur een bobbel over ging hoorde we en knal en bleek dat het raam er uit was gevallen. Net op de plek waar Linda zat. De trotro stopte om te kijken wat er was gebeurd. De chauffeur had iemand op straat aan gesproken en was hier tegen aan het bekken. Toen wees die man vervolgens naar Linda en zei obruni. De chauffeur en de man waren flik aan het bekken en aan te trekken en duwen met elkaar. We knepen hem wel ff want ze keken en wezen steeds naar ons en dachten dat wij het raam hadden gesloopt. Gelukkig kwam toen de trotro meester er aan en zeiden dat de mensen uit de trotro in een andere trotro moesten gaan zitten. Deze bracht ons vervolgens veilig naar het Lake. We waren blij dat we daar weg waren want je weet het maar nooit in een land als Ghana. De engste verhalen gingen al in men hoofd rond.
het weekend was heerlijk relext. Maandag zijn we begonnen op het schooltje. Deze dag zijn we alle klassen langs gegaan om te kijken hoe de kinderen zijn en hoe de leraren les geven. Daarna zouden we dan een klas uitzoeken waar we de rest van de week zouden blijven. Dit was erg leuk om te zien allemaal. De kinderen gaan hier al naar school vanaf 2 jaar en leren al vroeg engels. De kinderen beginnen 's morgens met Orals. Dit zijn bepaalde woorden die je in allerlei zinsverbanden kan gebruiken. Dit oefenen ze dan. Daarna gaan ze allemaal naar buiten om het volkslied te zingen en het onze vader te bidden. Ze staan allemaal netjes in een rij. Daarna macheren ze klas voor klas en zingend naar binnen. Echt geestig om te zien. Dinsdag was er een leraar niet komen opdagen en hebben we de klas overgenomen. Dit samen met 2 andere vrijwilligers vanuit het weeshuis. Fleur (NL) en Maell (Belgie).
We hebben met de meiden een ketting en armband gemaakt van rietjes, de jongens hebben een ballon gevuld met rijst en hebben een stressbal gemaakt. Daarna mochten ze tekenen. We hadden een sticker op het papier geplakt en deze mochten ze na tekenen en inkleuren. Ze vonden het allemaal prachtig. Daarna nog liedjea aangeleerd en ze deden allemaal heel mooi mee.
Woensdag hebben we rekenles gevolgd en biologie. Dit was erg interessant. De leraren hier geven goed les.
Donderdag zijn we 's morgens mee gegaan met onze hostpapa om materialen voor zijn school te kopen. Iron-ros (in het engels) van die stalen vremen voor het bouwen. Deze dingen waren het aller duurste dus dit voor hem gekocht. Hij was echt dolgelukkig. Hij gaat volgende week nog cement en stenen halen. Hij hoopt in de vakantie van de kinderen in december te kunnen starten met de bouw. Ik wil iedereen dan ook erg bedanken voor de donaties!!!! We hebben in het totaal €850 euro opgehaald!!
We hebben onze hostpapa ook een dongel, webcam en headset gekoct zodat hij dit kan gebruiken bij zijn computer om de kinderen les te geven. Ook zodat hij nog een keer met ons kan skypen en contact kan houden. De kinderen leren namelijk alleen de theorie en zien vaak niet eens hoe een computer in de praktijk werkt. Hier wil hij verandering in brengen en heeft een oude computer aangeschaft zodat de kinderen kunnen zien hoe het in de praktijk werkt.
"s avonds hebben Linda en ik de keuken onveilig gemaakt en hebben kip, sla (met tomaat, komkommer, ei en ui), en aardappelschijfjes klaar gemaakt. Heerlijk smullen.
Vrijdag hebben we de kinderen van de oudste klas Nederlandse les gegeven. Dit was echt super. Ook een liedje geleerd. Dit vonden ze erg leuk. We hebben vandaag ook onze jukjes opgehaald bij de kleermaker. Ze zijn helemaal super geworden! Volgende week donderdag kunnen we nog 2 broeken ophalen. We hadden nog stof gekregen van het hostgezin die we helemaal super vonden.
Ik voelde me de hele week al niet zo fit en vrijdag al helemaal niet. Oergeven, diaree. de hele week al verkouden en hoesten. (gelukkig geen koorst, anders moest ik naar het ziekenhuis). Hierom hebben we besloten om niet met de rest mee te gaan op reis naar Monkey Centairy, Kintampoo waterfalls en Mole park. Als ik weer helemaal beter ben gaan we misschien als nog maar dan alleen naar Mole-park. Want het gaat vandaag al weer wat beter. Nog 2 weekjes te gaan hier. Het is hier echt super leuk en vermaken ons prima. Ook in ons gastgezin voelen we ons zeer thuis en ze zijn erg aardig en bezorgd. Toch mis ik thuis ook wel erg en zie er naar uit om over twee weekjes terug te gaan.
Dikke kus en tot snel!

• 10 November 2012 - 14:05

Lisette:

Nou...wij missen jou ook!!!!
    Hopelijk knap je snel weer op en kun je verder gaan genieten..voor je het weet...

Super dat jullie het nu zo super en relaxt hebben...

Leuke foto's... xxx Lisette

• 10 November 2012 - 14:07

Lisette:

té leuk jurkje!! staat u goe...

• 10 November 2012 - 17:26

Danielle:

Hey meis,

Leuk om even weer wat van je te horen! Gelukkig hebben jullie het nu erg naar je zin. Nog even beter worden en dan nog 2 weken genieten. Wij missen je ook, maar te tijd vliegt!!!!
    Leuk jurkje!!! en je bent een echte juf :-)

Dikke kus en knuffel
    Ray, Veerle en Daan

p.s Veerle wijst elke keer naar de foto!!!!

• 10 November 2012 - 20:18

Maureen Jannink:

Hey Bianca,

Wat leuk om je verhalen te lezen. En wat goed dat je bent gegaan.
    Je maakt leuke dingen mee, alleen jammer dat je een paar dagen ziekjes voelt.
    Geniet van de laatste 2 weken.

Groetjes je oud collega Maureen.

• 12 November 2012 - 11:49

Inge:

Hoi Bia,

Wat een leuke foto, s!

Dit klinkt al beter als in het begin. Fijn dat jullie het zo na jullie zin hebben. Het is alleen wat minder dat je niet zo fit voelt. Hopelijk voel je je gauw weer wat beter.( dat is nu vast wel het geval aangezien je het reisverslag al een paar dagen geleden geplaatst hebt).

Wat me opviel aan je verhaal is dat ze daar met 2 jaar al naar school gaan joh.

En qua temperatuur dan? is het nog een beetje uit te houden daar?

En over 2 weken alweer naar huis, wat gaat de tijd hard. Ik zit nu ook al 5 weken in de epilepsiekliniek!

Geniet nog even lekker en tot gauw
    Veel Liefs en een dikke kus Inge
    Doe je Linda de groetjes?

• 14 November 2012 - 16:18

Fleur:

Leuk om te lezen wat jullie het laatste weekje gedaan hebben! Ik ben benieuwd naar jullie verhalen over Mole en de reis, als het goed is hoor ik ze a.s. vrijdag live :) Groetjes uit Accra! X Fleur