Mole-Park/ week 5 - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Bianca Bekedam-Tielbeke - WaarBenJij.nu Mole-Park/ week 5 - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Bianca Bekedam-Tielbeke - WaarBenJij.nu

Mole-Park/ week 5

Blijf op de hoogte en volg Bianca

15 November 2012 | Ghana, Kumasi

Afgelopen zaterdag hebben we rustig aan gedaan zodat we zondags naar het noorden van Ghana konden vertrekken om National Mole Park te bezoeken.
Om 5:30 hebben we de taxi gepakt naar het busstation. Hier moesten we ongeveer een half uur wachten tot we een kaartje hadden, best snel dachten we. Hierna dachten we in de bus te kunnen gaan zitten opweg naar Tamale. Niet dus! We moesten nog een half uur wachten tot de bus eindelijk vertrok.
Nu moesten we dus nog maar afwachten of we de bus konden halen van Tamale naar Mole-park. Om 8.00 zijn we dus vertrokken voor een busreis van 7 uur(waarvan 1x een kwartiertje tussenstop) Jeetje wat een pokke eind.
Om 15:00 kwamen we aan op het busstation in Tamale.Toen we de bus uitstapten riepen er direct mensen, do you go to Mole-park? Yes, we do. De bus wou net weggaan helaas dachten we. Maar iedereen hielp ons om de bus tegen te houden en dit lukte! We konden mee naar Mole-park. Scheelt weer anders hadden we moeten overnachten in Tamale. De 3 meiden met wie we samen zouden reizen waren naar Monkey Centuary geweest de vorige dag, maar hadden niet de bus naar Mole-Park kunnen halen en moesten in Tamale blijven overnachten en de volgende dag heel vroeg met de bus naar Mole-park. Wij sliepen die nacht met z'n tweeen op een 3-persoonskamer. Heerlijk groot bed. Maandag kwamen de andere 3 meiden aan en zijn we verhuisd naar een kamer met stapelbedden zodat we op 1 kamer konden liggen. 's middags hebben we gekanood. Best eng want de boot was beetje lek. Elke keer water scheppen. En wetende dat er krokodillen in het water zaten. (deze sliepen gelukkig diep in het water zeiden ze). We hebben een paar mooi gekleurde vogels gezien. Daarna zijn we met de jeep naar Larabanga gegaan. Een plaatsje waar ze een hele oude moskee hebben staan. Hier mochten we helaas niet naar binnen omdat we vrouwen zijn. Het dorpje stond helemaal vol met die oude lemen kleine hutjes. Prachtig om te zien. 's avonds toen het tijd was om te gaan slapen zagen we dat er super veel insecten in de kamer waren. Spinnen, vliegjes en muggen. Ik scheet hem echt. Ook lag ik nog in een bed die naar mijn idee zo in elkaar kon vallen. Doodeng. Ik durfde ook echt niet te gaan slapen maar was zo moe. Heb gewoon een potje zitten brullen en wou naar huis! Toch uiteindelijk maar een poging gedaan om de gaan slapen en de knop om te zetten. De volgende dag gingen we een wandel-safari doen om 7:00 's morgens. We hebben reeen, bokken, pumba's en apen gezien. Er schijnen ook 400 olifanten te leven op het park maar die hadden we niet gezien helaas. Na het ontbijt kregen we te horen dat er een olifant beneden bij het water was. Enja hoor samen met de baby. Ik kon hem helaas niet op de foto krijgen. Als het goed is krijg ik hem van men reisgenootje nog. 's middags gingen we met de Jeep-safari. Helemaal super boven op de auto! Ik had de boswachter al gezegd dat de olifant beneden was. Hij vertelde dat we naar hem op zoek gingen. Na een eindje rijden in de jeep zijn we uitgestapt. De boswachter zei dat we gingen kijken of we de olifant konden vinden. We moesten heel zachtjes zijn en we liepen door de struiken heen opzoek naar sporen van de olifant. We vonden grote voetstappen en gebroken blaadjes. Ook stront, de boswachter stak z'n vinger erin om te kijken of het nog warm was. Hiermee kon hij bepalen of de olifant in de buurt is. Ik voelde me net zo'n schoutingmeisje! Helaas hebben we de olifant niet gespot. Maar het was wel super leuk. De dieren die we 's morgens hadden gezien zagen we nu dichterbij dus dat was wel leuk. Toen we terug kwamen hoorde we gegil en vroegen wat er aan de hand was. Er was een baviaan naar een meisje toe gerend en had een zwart plastic tasje uit haar handen gegrepen. Er zat water in dus hij was weer weggegaan. (meestal zit er eten in en iedereen die met zo'n mooi zwart tasje loopt is de sjaak). Toen we verder liepen waren er 2 meiden die hadden koekjes gehaald. De baviaan kwam eerst dachten we naar ons rennen, we schrokken ons dood! Niet dus hij nam een aanloop naar de koekjes en het meisje kon het nog net optijd weggooien. PFF echt schrikken. Achteraf wel lachen! De volgende dag (woensdag) moesten we 's nachts om 4:00 al met de bus naar Tamale. Vanuit Tamale weer met de bus naar Kumasi. Het was weer een lang end reizen. In de bus kon de deur niet goed dicht dus kwam er allemaal zand binnen, we waren zo ontzettend smerig. De weg was ook giga hobbelig. Net de botsauto's waar je in zit. We waren blij om om 19:00 weer thuis te zijn waar we ons lekker konden douchen! Helaas zonder licht want de stroom was weer eens uitgevallen. Vandaag (donderdag) is onze laatste dag in Kumasi en bij ons gastgezin. Ik ga ze ontzettend missen maar heb ook erg veel zin om naar cape-coast te gaan. Dit is een busreis van ongeveer 5 uur dus iets beter. Volgende week al weer ons laatste weekje in Ghana. De tijd gaat nu toch wel erg snel!

• 15 November 2012 - 21:46

Danielle:

Hey Bia
    Wat een verhaal en wat een ervaringen heb je weer op gedaan super!!
    Nog 1 weekje en dan weer terug naar het koude natte nederland. Geniet
    nog even.

Dikke kus
    Daan

• 16 November 2012 - 11:23

Myrthe, Rik En Milo :

Dag lieve schat,

Wat een avonturen toch weer elke week en wat ben ik toch blij met de rijkdom die wij hier hebben. En musjes die alleen maar zaadjes uit het voetbankje halen ipv bavianen die je half aanvallen.
    Mis je en tot over iets meer dan een week als je weer lekker terug bent en iedereen die van je houd in je armen kunt sluiten.

Dikke kus ons

• 16 November 2012 - 12:44

Roelie :

lieve bianca
    wat spannend allemaal
    maar zo te lezen heb je het wel naar je zin.
    geniet er nog maar van ,voor dat je het weet ben je weer in nederland.
    ook is het heel erg fijn dat je gauw weer thuis bent.(vooral voor arjan)

gr.jan en roelie

• 17 November 2012 - 15:34

Berdien:

hoi bianca,

mooi verhaal.
    ben wel een beetje jaloers op je spannende avonturen.
    geniet er nog ff van!

liefs berdien

• 23 November 2012 - 19:06

Melissa:

Hey schat,

Nog ff een laatste berichtje want over 2 dagen ben je weer thuis!!
    Vond het erg leuk je verhalen te lezen...
    Geniet nog ff van je laatste daagjes en de warmte, hier is het koud brrr..
    Goeie terugreis

Knuffel en kuz Liz